Buitenlandse BronnenDr J. End eil : ,,Dampfgeh?rtete Baustoffe"Sonderausgabe Nr 2 van Zement-Kalk-Gips, December I952Thans, nu steeds meer gebruik wordt gemaakt van stoom verwar m ing methet doel een snelle verharding van bouwmaterialen te verkrijgen, is dezeDuitse publicatie wel zeer op haar plaats. Zij behandelt het gehele pro-bleem zowel ten aanzien yan de samenstellende materialen als van de eind-producten zelve, zoals katk-zandsteen en beton vervaardigd met verschil-lende cementen e.d. en geeft dit in het bijzonder in verband met de ver-harding met stoom onder druk, zoals die in ketels en autoclaven plaatsvindt.Op de bouwwerken bezigt men stoom verwarming onder atmospherischeomstandigheden, wat tot andere resultaten zal kunnen leiden.Niettemin is de publicatie zeer leerzaam, omdat zij de verschijnselen ana-lyseert en ??n voor ??n bespreekt, o.a. hoe de chemische processen tijdensde versnelde verharding verlopen. Het verband met de verharding vancementmortels, die op normale wijze plaats vindt, wordt besproken, waar-bij o.a. wordt gewezen op het verloop van de druksterkte als functie van detijd. Duidelijk wordt de invloed van kalkrijke waterhoudende calcium-aluminaten behandeld en in verband hiermede de grotere, en meer on-gunstige invloed van stoomverharding op snelbindende cementen.Aan de aflevering is een uitgebreide literatuuropgave toegevoegd. Hetgeheel vormt een welkome aanvulling op de onderzoekingen van Nurseen Saul over ,,steam-curing of concrete", waarover de laatste jaren inEngeland belangrijke onderzoekingen werden verricht en die in Nederlandworden bestudeerd. dr ir A. M. HaasUit Highway Research AbstractsVol. 22, Dec. 1952, nr NDoor de Highway Research Board of the National Research Council -- Nat.Academy of Sciences, zijn korte samenvattingen gepubliceerd van lezingenen rapporten van de 32e jaarlijkse bijeenkomst van de Highway ResearchBoard in Washington D.C. 13/16 Januari 1953.Van belang zijn de volgende korte weergaven van rapporten.f. Gezaagde voegen in startbanen van cementbetonKarl . Vogel, Corps of Engineers, Lockbourne, OhioHet zagen van voegen in startbanen van cementbeton tijdens de bouw vande Lockbourne Air Force Basis was een van de eerste toepassingen van dezemethode van voegen maken op grote schaal in startbanen.De voegen werden gezaagd, zowel bij warm als bij koud weer, in beton-mengsels van verschillende samenstelling en cementsoorten. De verhar-dingen waren 15,2--30,4 cm (6"--1') dik. Alle voegen werden tot eenvierde van de dikte van de platen gezaagd.Uitstekende voegen konden worden verkregen door goed geoefende werk-lieden, wanneer het tijdstip van het zagen van de voegen goed werd geko-zen. De weersomstandigheden en de soort van het cement zijn belangrijkefactoren, welke het tijdsverloop be?nvloeden tussen het storten van hetbeton en het zagen van de voegen.Bij het vullen van de voegen werden geen moeilijkheden ondervonden,behalve wanneer voegvulmateriaal werd gebruikt, dat bestendig is tegenbrandstof van ,,jet-vliegtuigen". Deze voegvulmaterialen hebben namelijknauwe temperatuurgrenzen, waarbij zij mogen worden toegepast.Het is nog te vroeg om het succes van de toegepaste gezaagde voegen uit-eindelijk te beoordelen. Thans kan echter reeds worden vastgesteld, dataan het zagen van voegen de volgende voordelen zijn verbonden:1. beter oppervlak voor het verkeer;2. het vermijden van beschadiging van de voegen tijdens de verharding;3. betere uitvoering van het beton;4. minder gebruik van voegvulmateriaal;5. beter uiterlijk van het betonoppervlak.2. Beproeven van beton met behulp van devoortplantingssnelheid van geluidsgolvenR. Jones, Road Research Laboratory, Harmondsworth, EnglandGezocht werd naar een beproevingswijze van beton zonder deze te ver-nielen. De snelheid van de voortplanting van geluidsgolven door betonbleek verband te houden met de kwaliteit van het materiaal.Een beschrijving van het apparaat, de soniscoop, wordt gegeven. Bestu-deerd werden het verband tussen de voortplantingssnelheid van geluids-golven en1. de leeftijd van het beton,2. de water-cementfactor,3. de aggregaat-cementfactor,4. de soort van aggregaat,5. de vochtinhoud,6. de aanwezigheid van wapeningsstaal,7. de aanwezigheid van calciumchloride.De beproevingswijze werd onderzocht voor het vaststellen van scheurenin beton:1. onder belastingen,2. door vorstbeschadiging,3. door toepassing van aluminiumcement.Verwezen moge ook worden naar het uittreksel van het rapport van N. J.Cheese man, Assistant Research Engineer, te Toronto, Canada, in,,Cement", Nr. 13-14, 1952, blz. 223. Ir F. KansteinPuttenfundering voor een brugin ,,Cement" 1 (1949) nr 3-4, biz. 39-45,kwam een artikel van mijn hand voor overputtenfunderingen. Het werd aangevuldmet een kort artikel in ,,Cement" 3 (1951)nr 9-10, blz. 182.Om op het gebied van putten ,,bij" te blij-ven, volgt thans weer een kort artikel. Hetbetreft een uittreksel uit ,,Travaux" vanFebruari 1953, handelend over de Bricka-ville-brug in Frans Oost-Afrika.De beide pijlers en de landhoofden kondentek. Ihet zinken van een put van eenzandeiland afHet eiland is met de oever ver-bonden door een steiger.wegens de gesteldheid van de grond nietanders dan op putten worden gefundeerd.Alle putten nebben dezelfde vorm gekre-gen. Zij z?jn gezonken van een kunstmatigzandeiland af, dat begrensd werd dooreenringvormige afhei?ng van stalen damwand(tek. I). De putcellen hebben een rondedoorsnede verkregen (tek. 2). Zij kondenaan de bovenzijde luchtdicht worden afge-sloten met behulp van koepelvormige stalendaken, waarvan 4 stuks zijn gemaakt (aantalcellen = 8). Met de daken werden twee?rleidoeleinden nagestreefd:I. het mogelijk te maken een onder hetzinken scheefgezakte put weer in derechte stand te brengen (door in decellen aan de diepst gezakte putzijdelucht te persen en zand te ontgravenuit de andere cellen);2. bij ontmoeting van een voorwerp, dathinderlijk bleek voor het zinken, debetrokken cel van een luchtbuis te kun-nen voorzien (om een arbeider omlaagte laten, teneinde het hinderlijk voor-werp te verwijderen).De grond rondom de putten kon wordenlosgespoten door in het beton opgenomenbuizen met verbindingen op verschillendehoogten met de putomtrek.J. P. Josephus Jsttatek. 2dwarsdoorsnede over de putDe stalen koepel dient voor hetluchtdicht afsluiten van een cel;??n koepel is van een luchtsluisvoorzien.82Cement 5 (1953) Nr 5-6
Reacties