Laadkist voor los gestort cementdoor Ir. K. L. A. v. d. LeeuwDe toepassing van het vervoer van onverpakt cementneemt in alle landen steeds meer toe. Hoewel de in-voer van dit systeem van cementtransport ongetwijfeldis bevorderd door de schaarste aan papier, mag mendit toch zeker niet als de enige oorzaak beschouwen.Niet alleen dat b.v. in Amerika reeds sinds een aantaljaren deze practische methode van vervoer wordt toe-gepast, ook in andere landen heeft men hiervoor reedsaandacht. Het is dan ook tekenend, dat juist in detijd, waarin de papierschaarste langzamerhand tot hetverleden gaat behoren, het transport in bulk tot sterkerbloei komt. Vooral in die gevallen waar men perschip kan vervoeren, zijn de voordelen zeer in hetoog lopend; gewone binnenvaartschepen zijn met ge-ringe wijzigingen geschikt te maken voor vervoer vanlos gestort cement. Voor het lossen van de schepen isweliswaar een kostbare installatie nodig, doch de be-sparing aan arbeidskrachten en de grotere snelheidvan lossen maken, dat de kosten van de losinstallatiespoedig zullen zijn teruggewonnen. Daarbij komt na-tuurlijk bovendien nog de besparing van de kostenvoor de papieren zakken. Er is dan ook waarlijk geenprofetische blik nodig om te voorspellen, dat voor decementverwerkende industrie binnen weinige jaren decementzak, zoal niet verdwenen, dan toch een zeld-zaam verschijnsel zal zijn geworden.In bovenstaande beschouwing is hoofdzakelijk gedachtaan de toestand zoals wij die in ons land kennen,waarbij practisch iedere plek per schip is te be-reiken. Is men op spoorvervoer aangewezen, dan isde zaak iets minder eenvoudig, aangezien men danspeciaal geconstrueerde spoorwagens nodig heeft. Eenoverwegend bezwaar is dit zeker niet en in de mindermet waterwegen gezegende landen zijn dan ook alverschillende typen van voor dit doel geschiktewagons in gebruik.In de laatste tijd komt de vraag naar boven, of ookvoor kleinere afnemers geen mogelijkheden tot toe-passing van dit systeem te vinden zijn. In een reedseerder in dit blad gepubliceerd artikel werd een be-schrijving gegeven van voor cementvervoer ingerichtevrachtauto's en van op spoorwagons geplaatste losseketels. Een zeer practisch voorbeeld van dit laatstesysteem is te zien in onderstaande foto, welke onswelwillend door de British Railways is afgestaan.Deze laadkisten werden ontworpen om het cement aante voeren voor de bouw van de Claerwen-dam inWales, waarvoor 80 000 ton cement nodig was. Deafmetingen zijn zo gekozen, dat drie van deze kistenop een normale platte spoorwagon passen en zeer ge-makkelijk door middel van een kraan op vracht-auto's kunnen worden geladen; hiermede is het dusmogelijk, het cement ook te brengen op plaatsen, dieniet direct aan de spoorbaan zijn gelegen. Hoewel zedus ontworpen zijn voor een grote afnemer, is hettoch zeer goed mogelijk ook kleinere afnemers ermedete bedienen. De betrekkeliik kleine inhoud van 90 cuft (ca 2,5 m3) en de gemakkelijke manier van lossendoor middel van bodemkleppen maken haar voor ditdoel ongetwijfeld geschikt.Al zal voor de bouwmaterialenhandel, die dikwijls in zeerkleine partijen moet doorleveren, de papieren zak wel niet inonbruik raken, we mogen toch wel aannemen, dat het vervoervan los gestort cement nog een grote toekomst tegemoet zalgaan.f?g. 3. van plafondhangersvoor het tussenvloers aanbrengen van leidingen voorlicht, gas, water e.d. Ook is het mogelijk, zoals teke-ning dit aangeeft, de cassetten omgekeerd aan tebrengen. De plafonds kunnen dan op de gewone wijzeworden afgepleisterd, of door het aanbrengen vanboards dan wel betimmeringen op allerlei wijze wor-den bewerkt.En nu de toepassing in de practijk. Wij spraken daar-over zowel met de hiervoren genoemde autoriteitenals met verschillende architecten en met de fabrikantvan het nieuwe artikel. Vanzelfsprekend dacht menallereerst aan de mogelijkheden voor de woningbouw,vooral wanneer enige woonlagen boven elkander wor-den gelegd. Dat het vooral in dit geval zeer wenselijkzou zijn dit werkelijk brandveilige plafond aan tebrengen, hierover waren allen het wel eens. Maar dathet ook gebeuren zal, zonder ingrijpen van de be-voegde instanties, achtte men niet waarschijnlijk.Immers, wanneer bij de grote woningbouw nog altijdin de eerste plaats wordt gedacht aan wat het goed-koopste is bij toepassing van het toelaatbare, zal vanenigszins algemeen gebruik voorlopig wel geen sprakezijn.Nu zou men kunnen aanvoeren: primair is toch zekerde zo veel grotere mate van veiligheid, welke metdeze plafondconstructie wordt verkregen. Natuurlijkis dit zo. Maar de practijk? Daar hebt U b.v. te kam-pen met dat bekende taaie Mannetje Sleur, een zeermachtig heerschap, waarlijk niet alleen in onze bouw-wereld. U h??rt hem al zeggen: ,,Nou ja...., maarwe krijgen immers toch geen brand!" En dan nog:,,We zijn immers in de verzekering? En waar betalen,,we" dan die prachtige Brandweer voor?"Zeker, dat is allemaal waar, maar we vergeten dantoch wel heel gemakkelijk, dat in ons doodarme landelk jaar vele tientallen millioenen guldens verlorengaan door branden, welke voor een goed deel te wijtenzijn aan dat zelfde Mannetje Sleur.Maar, al zal dan algemene toepassing voorlopig weleen illusie blijven, behalve voor de woningbouwblijven er nog vele mogelijkheden over. Er zijn zekerheel wat gevallen, waar autoriteiten het wel in hunmacht hebben te zorgen, dat brandveiliger toestandenontstaan. Denken we eens aan de vele slecht ver-zorgde fabriekjes en werkplaatsen, aan magazijnen,pakhuizen, opslagplaatsen, aan garages, remises, enz.Iedere insider weet toch maar al te goed, dat er in onsland talloos vele gebouwen in gebruik zijn, waar --gezien vanuit een brandveiligheidsoogpunt -- absoluutontoelaatbare toestanden bestaan, met al de daaraanverbonden gevaren voor mensen, voor levende en dodehave.Daarom wensen wij de fabrikante van harte succesmet haar prachtig initiatief.fig. 6
Reacties