Jaarvergadering op 11-12 April 1951 te Wiesbaden van de,,Deutsche Beton Verein"door Ir. E. Maas GeesleranusHoewel de ,,D.B.V." zelf slechts enige hon-derden gewone leden telt, Is de jaarvergade-ring van deze vereniging uitgegroeid tot eenbijeenkomst van de Duitse ,,Bauingenieure",totaal ongeveer 1 200 gewone en buitengewoneleden en gasten, waaronder ook een aantalgaster? uit Nederland en andere Europese lan-den.De voorzitter, Dr.-lng. Hans MinettI, herdachtIn zijn openingsrede In het bijzonder Prof.M?rsch, de grote leermeester op het gebiedvan gewapend beton, die in het begin van ditjaar overleed. De, te zijner ere ingestelde,gedenkpenning die jaarlijks wordt toegekendaan iemand, die zich voor de ontwikkeling vanhet gewapend beton verdienstelijk heeft ge-maakt, werd deze keer uitgereikt aan Prof.Klei nlogel, wiens veelzijdige vakboekenalgemene bekendheid verkregen.Voorts werden enkele beschouwingen gegevenover de ontwikkeling van de toepassing vangewapend- en voorgespannen beton, over hetvervoer van cement in bulk, over de bouw-kosten in gewapendbeton, enz.De belde vergaderlngsdagen werden verdergeheel gevuld met 11 voordrachten van voor-aanstaande personen uit aannemerskringen, vanoverheidsinstanties en van het hoger technischonderwijs. Alle voordrachten waren uitvoerigtoegelicht met lichtbeelden en films. De spre-kers hadden moeite zich tot de hun toege-meten tijd te beperken, waardoor er helaasgeen gelegenheid was tot discussies of hetstellen van vragen.Dit jaar waren voor het eerst 4 voordrachtengewijd aan het voorgespannen beton. Er blij-ken in Duitsland op dit gebied twee stromingente bestaan. De ?ne, ter vergadering vertegen-woordigd door de Heer Max LUtze1), directie-lid van Wayss en Freytag A.G., met een voor-dracht over ,,B?ndelbewehrter Spannbeton",volgt geheel het systeem van Ir. Freyssinet;hij gebruikt daarbij het spanbetonstaai Sigma145/165 van H?ttenwerk Rheinhausen A.G., dateen elasticiteitsgrens heeft, die hoog is t.o.v.de vloeigrens, waardoor een grote spelingaanwezig is tussen de toegelaten spanning Ingebruikstoestand en de elastlcltelts- en vloei-grens. Hierdoor zullen de bij grote overbelas-ting onvermijdelijk optredende scheuren in hetbeton zich bij ontlasting weer volledig sluiten.D? andere, Dr.-lng. Finste-rwalder, vanDyckerhoff und Widmann K.G., Is blijkens zijnvoordracht over ,,Spannbeton mit St. 90-Charak-feristik der Bauart und Ausf?hrungen" een voor-stander van de toepassing van 26 mm dikke,ronde wapenmgsstaven van St. 90 van de Frie-derich-Alfred-H?tte in Rheinhausen. Dit staalheeft een vloeigrens van ca 60 kg/cm2; devoorspanning blijft tot plm. 45 kg/cm2beperkt.Het spannen geschiedt met een eenvoudigevijzel. De verankering wordt tot stand gebrachtmet een moer met een flinke volgplaat, waar-toe op de staafelnden schroefdraad wordt op-gewalst. Hierdoor voorkomt men, dat de staafter plaatse van de schroefdraad zwakker isdan in andere doorsneden. Elke staaf wordtomgeven door een koker 30 mm 0 van dunplaatstaal.Beide sprekers toonden lichtbeelden van deuitvoering van een groot aantal werken, voor-al bruggen, waarbij de uitvoering van eentweetal bruggen in voorgespannen beton doorvrij uitbouwen in moten van beide oevers uit,opviel.Over de betondwarsliggers van de Duitsespoorwegen hield Dr.-lng. Mei er een. Inte-ressante voordracht. Men is met deze dwars- ?liggers In Duitsland een eigen weg gegaan;men fabriceert thans op vrij grote schaai be-tondwarsllggers, die zich onderschelden door:1. de vorm, die aanvankelijk .in het middenweinig smaller en lager was dan onder despoorstaven, doch kortelings, evenals inFrankrijk, een belangrijk dunner middenge-deelte verkrijgt, waardoor de dwarsliggersbuigzamer zijn;2. de wapening, die uitsluitend bestaat uil2 staven 19 mm ? van St. 90, die voor het?nbetonneren rondom met asfalt wordenbestreken en eerst, nadat het beton 3 maan-den is verhard, worden gespannen (12 tonper staaf) en met moer en volgplaat op op-gewalste draad worden verankerd.3. de s p oors ta af b e ves ti gi ng met kraag-schroeven in ingebetonneerde houten prop-pen, al of niet met toepassing van rughei-.lingplaten.Als voordelen worden aangemerkt:-- eenvoudige fabricagemethode, waarbij opweinig kostbare wijze hoogwaardig betonwordt gemaakt,-- snelle omloop van mallen,-- spannen van de wapening na de belangrijk-ste krimp, bovendien later nog regelbaar,-- goede electrlsche Isolatie,-- geringe fabrleksinvestering bij grote pro-ductie.In de vierde voordracht over voorgespannenbeton gaf de heer Klett een beschrijving, vande spoorbrug in voorgespannen beton over hetNeckarkanaal bij Hellbronn. Deze brug voor6 sporen is 108 m lang en ongeveer 40 mbreed. Zij bestaat uit een doorgaande holleplaat op 6 steunpunten, met een constructie-hoogte van 1,00--1,22 m, langs en dwars voor-gespannen. Bij een vergelijking tussen eenstalen brug, een brug in ,,V.erbund"-constructieen een brug In voorgespannen beton bleek delaatste het voordeligst te zijn. Uitvoerige proe-ven en omvangrijke metingen werden v??r entijdens de uitvoering en het spannen, en nahet gereedkomen verricht om de constructie tecontroleren.Een drietal voordrachten was gewijd aan stu-wen en waterkrachtcentrales, onderling welzeer verschillend naar plaatselijke omstandig-heden. Over de stuwmuur In de Inn bij Neu-?ttlng sprak Dipl.-lng. Spanier en over dewaterkrachtwerken van de Rheln-Main-DonauA. G. Dr.-lng. Fuchs. In beide gevallen zijnde stuwhoogten niet zeer groot, In tegen-stelling met de werken van de Socleta Adrla-tlca di Elettricita, waarover Dr.-lng,. de Braiuit Veneti? mededelingen deed, die stuwenbouwde In het Italiaanse Alpengebied tot eenhoogte van 136 m.Bij alle voordrachten vleien de ontzaggelijkehoeveelheden beton op, die verwerkt werden,evenals de omvangrijke installaties op debouwplaatsen en de bijzondere maatregelenvoor het verwerken en het bevorderen van deverharding van het beton in zulke dikke muren.Het buitenlandse element was, behalve doorlaatstgenoemde voordracht, vertegenwoordigddoor ir. H?ggbom uit Stockholm, meteenvoordracht over ,,Ingenieurbauten in Schwe-den", waarin hij interessante voorbeelden vantoepassingen van glijbeklstlngen toonde, dieniet alleen voor torenvormige constructies maarook voor grote woonblokken worden toege-past.Tot slot behandelde deze spreker ook deconstructie en uitvoering van de gewapend-betonboogbrug over de Angermanelf in Sand?met een overspanning van 264 m en de daarbijopgedane ervaringen met het krimpen en krui-pen van het beton.Terwijl bij vorengenoemde voordrachten reedsenige keren de toepassing ter sprake kwamvan spanningsoptiek bij het onderzoek vanconstructies, wijdde Prof. Hi rs c h fel d uitAken een voordracht aan de toepassing hiervanop draagconstructies. Na opsomming van hetdoel en de voordelen der spanningsoptiek eneen beschrijving van de optische verschijnse-len en het verband met de elasticiteitstheorie,werd aan de hand van proeven op verschil-lende modellen op verkleinde schaal vertoond,hoe -- door toepassing van spanningsoptiek --In vele, soms moeilijk en slechts bij benaderingte berekenen constructies, het spannings-verloop en de grootte der spanningen kunnenwoiden berekend, waardoor tijdsbesparing ont-staat en men de sterkte van het materiaal kanuitbuiten, d.w.z. met behoud van de veiligheid,de kleinst mogelijke afmetingen kan kiezen.Over de bepaling van de sterkte van betonsprak Prof. Gaede uit Hannover. Deze weeserop, dat bij de bepaling van de druksterkt?bij betonwerken de resultaten steeds een ster-ke spreiding vertonen. Het gebruikelijke aantalvan 3 prpetkuben Is daardoor meestal onvol-doende, terwijl -- afgezien nog van de in-vloed van de afmetingen van de te beproevenkuben of prisma's -- het beton van de proef-stukken niet steeds identiek is met die in hetwerk.Daarom zijn er vele methoden ontwikkeld omde betonsterkte in het werk te bepalen. Erzijn in.Duitsland uitgebreide proeveji genomenmet een veerhamer- en met een slingerhamer-toestel. De diameter van de verkregen kogel-indruk wordt als maat voor de sterkte van hetbeton genomen, waartoe op grond van talrijkevergelljklngsproeven ijkkrommen zijn samen-gesteld. Het blijkt dat de afwijkingen hierbij inhet algemeen beneden 20% blijven.Ten slotte sprak de heer Fl n k bei ner over,,Bauarten im Hochbau,. besonders im Woh-nungsbau", waarbij hij een overzicht gaf vande verschillende constructies van: vloeren, bul-ten- en binnenmuren, staalskeletbouw tegen-over betonskeletbouw en montagebouw en ver-der toepassing van gasbeton en afwerking vanbetonvlakken.Zoals uit deze opsomming moge blijken, werdIn betrekkelijk korte tijd, een sterk gevarieerdbeeld gegeven van de stand en de vorderingenvan de betontechniek op velerlei gebied.Het moet ook in het belang, van de Neder-landse betonconstructeurs worden geacht, nuweer kennis te gaan nemen van hetgeen erop dit gebied In Duitsland is ontstaan en nogverder wordt ontwikkeld.1) Zie ook het artikel over het boek van dezeauteur in het volgende nummer van Cement.Studieweek gewijd aan de betontechniek te Antwerpendoor Dr. Ir. A. M. HaasDe Vlaamse Ingenieursvereniging (V.I.V.) vondin het feit, dat haar orgaan, het Technisch We-tenschappelijk Tijdschrift, twintig jaar bestond,aanleiding om van 23 t/m 28 April 1951 eenstudieweek gewijd aan de betontechniek teorganiseren. Deze studieweek stond onderleiding van Ir. . ij ls, Ere-lnspecteur-Gene-raal van Bruggen en Wegen en werd te Ant-werpen gehouden. De rooster van de voor-drachten was zo samengesteld, dat deze na hetbe?indigen van de dagtaak dan wel op Zater-dagmiddag konden worden bijgewoond.In het kader van de Studieweek wareneenviertal excursies naar fabrieken in Nederlanden in Belgi? georganiseerd. Zij betroffen eenbezoek aan de N.V. Betondak te Arkel, deN.V.'s Schokindustrle en Schokbeton, belde teZwijndrecht, en aan de Cementfabrieken vanden Heuvel te Hemiksem.Voor de voordrachten zelve, waarvan er inhet algemeen twee per dag werden gehouden,was de medewerking Ingeroepen van specia-listen uit Belgi?, Frankrijk en Nederland. Wijvolstaan hier met de opsomming van de ge-houden dertien voordrachten door een korteaanduiding van de inhoud.2S April 1951Ir. Dutron (Brussel), La composition des B?-tonsOverzicht van de verschillende methoden voorhet onderzoek van beton-samenstellingen inverband met dichtheid en weerstand, In hetbijzonder de methode zoals door de sprekerIs ontwikkeld. Deze methode kan ook toegepastworden voor getrild beton en grofkorreligesamenstelingen.Dr. Ir. Haas (Den Haag), Paddestoelvloeren:Theorie, experiment en voorschriften114 Cement 3 (1951) Nr 5-6
Reacties