Bestratingen en vloeren van betonkeienEen wegdek opgebouwd uit rechthoekigeelementen zal bij zwaar of snelverkeer gaankruipen en vraagt een sterke kantopsluiting.Het herbestraten kost niet alleen geld, maarveroorzaakt tevens stagnatie of omleggingvan het verkeer.De N.Y. Schokbeton te Kampen maakt eenbetonkei met I-profiel, de zgn. Ipro-kei. Devloeiend verlopende flenzen van de keiengrijpen in elkaar, zoals tek. I aangeeft.Het kruipen en kantelen is hierdoor onmo-gelijk geworden; de machinale vervaardi-ging maakt nauwkeurige maatvoering moge-lijk. De keien sluiten elkaar geheel op, zodateen vlak liggend verband ontstaat. Kantop-sluitingen zijn bij deze 10 cm dikke keienniet nodig.De druksterkte van de keien bedroegvolgens het rapport No. 61734 d.d. 14 No-vember 1952resp. No.65188d.d. ^Decem-ber 1952 van het ,,Gemeentelijk Bouw- enWoningtoezicht" in Den Haag bepaald vol-gens N 502 op 12 kuben van ca 10 cm:659 en 615, 653 en 648 of gem. 644 kg/cm2526 en 566, 448 en 480 of gem. 505 kg/cm2490 en 443, 505 en 600 of gem. 553 kg/cm2Het verlies bij de zware zandstraal-proef op het boven- resp. ondervlak be-paald, volgens N 502, bedraagt:bovenzijde27,10 en 26,55 g of gem. 26,82 g27,40 en 19,75 g of gem. 21,07 g16,50 en 17,00 g of gem. 16,75 gonderzijde20,15 en 22,30 g of gem. 21,22 g32,35 en 28,05 g of gem. 30,20 g21,15 en 19,05 g of gem. 20,10 gHet gewicht van een kei bedraagt ca 7,5 kg;de afmetingen zijn 25 X 15 cm.De wateropneming werd op de gebruike-lijke wijze bepaald. De keien werden bij eentemperatuur van 100--105 ?C tot standvas-tig gewicht gedroogd en na afkoeling gedu-rende 4 dagen onder water gedompeld.De wateropneming was:9,6--11,6--10,9--11,1--10,5--10,1 vol. %.Het volumegewicht bedroeg:2,27--2,20--2,23--2,19--2,21--2,23 kg/l.(in tot standvastig gewicht gedroogde toe-stand).foto 3. straatweg met Ipro-keienfoto 2. wegdek van Ipro-keientek. I afmetingen en rijrichtingDe buigsterkte van de keien bij eensteunpuntsafstand van 20 cm en de last in hetmidden was:breedte hoogte breek-belastingbuig-sterktecm cm kg kg/cm210.2 10,1 2 200 6310,2 10,0 2 680 7910,1 10,6 2 280 6010,0 10,4 2 070 5710,0 10,6 2 210 5910,1 10,7 2 160 56gem.62De keien werden vooraf gedurende 2x24uurgedroogd bij een temperatuur van 60 ?Cen daarna afgekoeld.Weerstand tegen herhaaldbevriezen en ontdooienZes stenen, die met water waren verzadigd,werden bevroren bij een temperatuur van--16 ?C en ontdooid bij ca +40 ?C.Dit gebeurde per etmaal gedurende 25dagen. De keien bleken bestand te zijn tegendeze zogenaamde vriesproef.Een krachtproef werd verricht op eenproefweg van Ipro-keien, 4x60 m, geduren-de I uur met twee 35 tons Sherman-tanks,die met een snelheid van 40 km/h manoeu-vreerden, met het verzoek aan de chauffeurshet wegdek te vernielen.Er bleken 3 van de 8 000 keien gebroken tezijn; het verband was -zonder kantopslui-ting-- geheel bewaard gebleven.Het slipgevaar wordt door de velgkantenen het stroeve oppervlak van de keien toteen minimum beperkt.Geruis treedt zelfs bij snel rijden niet op.Toepassingen.Voor rijbanen in bedrijven,inritten, autobushaltes en eindpunten, par-keerplaatsen en voor markt- en fabrieks-terreinen geeft de Ipro-kei het voordeel, datgeen waterplassen of ongelijke bestratingenzullen ontstaan.Voor bedrijfsvloeren voor zware en middel?zware bedrijven zullen geen beschadigingenof scheuren voorkomen. G.J.H.28 Cement 5 (1953) Nr 1-2
Reacties