BETONNEN KERKEN (I)enige ge?llustreerde fragmenten uithet boek ,,Betonkirchen" van Dr. Ing.Ferdinand Pfammatter te Z?rich*)ANTHONIUSKERK TE BAZEL, 1927 architect Prof. Karl Moserzie interieur op blz. 200 langs- en dwarsdoorsneden van de Anthoniuskerk te BazelDeze aan een drukke verkeersweg gelegen kerk is een mijlpaal in de ontwikkeling van de moderne kerkenbouw. De geheelruw gelaten, profaan werkende betonmuren, die tot heden voor de toepassing van dit bouwmateriaal voor kerken remmendhebben gewerkt, zijn niet in staat geweest de grote belangstelling voor de hoge kwaliteiten van dit bouwwerk op te heffen. Deabsolute materiaaleenheid, de verhoudingen, de monumentale wandverdeling met de contrastrijke afwisseling van rustige vlakkenmet opgelost traliewerk, het gewelfde betonnen dak en daarnaast het lichteffect van de gekleurde ramen brengen, niettegenstaandede onversierde details, een indrukwekkende, sacrale ruimtewerking tot stand, waarvan men bij de verdere ontwikkeling helaaste weinig gebruik heeft gemaakt!De totale lengte bedraagt 60 m, de breedte is 22 m, de hoogte 18 m en de overspanning 12 m. De gewelfkruin is 21,5 m hoog;de assenmaat is 8,5 m en de pijlers zijn 65 65 cm.plattegrond van de Anthoniuskerk te Bazel') Zie ook Cemerrt blz. 60.203KATHOLIEKE KERK TE OLTEN 1948 architecten Dr Pfammatter & RiegelBij dit ontwerp, dat de tweede prijs bij een prijsvraag ontving, is een poging ondernomen, uit het karakteristieke constructieelementvan het beton (het monolithisch skelet) een monumentale samenstelling van interieur en exterieur te bereiken. Van grootbelang is daarbij het probleem van de vorming van hoge, slanke pijlers; deze zijn hier als doorsnijding van zich kruisende skeletstijlenuitgevoerd, veroorzaken een welkome verrijking in dwarsrichting en geven een zinrijke overgang naar het plafond. Derelatief korte afstanden tussen de pijlers versterken de hoogte werking van de ruimte, die door de doorgaande skeletverbindingeen strak rhythme bereikt.De lengte van het hoofdschip inel. voorhal is 47 m, de breedte 16 m en de hoogte 18 m; de toren is 48 m hoog.KAPEL VAN HET SEMINARIUM VOREPPE (GRENOBLE) 1934 architecten P. DuteuH en R. BusseDe ruimteverhoudingen dezer kapel zijn overgenomen van de gothische Saint-Chapelle (1243 -- 1248). De architect stelde zich-zelf de opgave, het gothische bouwprincipe naar vrije interpretatie ?n een moderne betonconstructie over te brengen. Zonderin de fouten uit de historie te vallen, wilde hij de eenheid van constructie en vorm, als primair hoogste doel, ?n dit bouwwerkzien te bereiken.De segmentvormige, van uitsparingen voorziene dakspanten en de filigrainachtige verdeling der ramen, die met glasbeschilde-ringen zeer effectvol zijn, laten de invloed van Perret'sschool herkennen.De eigen stijl- en karaktervolle bouw laat een blijvendeindruk achter en getuigt van het hoogste, kunstzinnigemedeleven. Het is verwonderlijk, dat zulke fijn aan-gevoelde betonnen bouwwerken niet verder zijn ver-volmaakt.Afmetingen: 11x34x18 m. Alles is van ruw beton.De muren zijn van slakkenbeton.interieur op blz. 205204Antoniuskirche, Basel 1927 exterieur architect Prof, Karl MoserChapelle du S?minaire ? Voreppe (Grenoble) 1934 architecten P. Duteuil en R. Busse205
Reacties