Er wordt veel gesproken over problemen in het constructeursvak. Constructeurs leggen de oorzaak van die problemen vaak bij anderen. ‘We moeten stoppen met zeuren over die problemen maar met oplossingen komen’, aldus Pieter van Boom in zijn nieuwe column voor Cement. In het dossier Columns Pieter van Boom vindt u al deze columns samen.
Column 72011 1columnVan constructeurs wordt beweerddat ze nogal introvert en bescheidenkunnen zijn. We zouden geen slechtimago, maar helemaal geen imagohebben. Omdat we niet gehoord engekend worden.Nu zou je denken dat met projectenals in Hoorn, Tiel, Leeuwarden,Enschede, Amsterdam enz. het vakvan constructeur wat meer bekend-heid zou hebben gekregen, maarblijkbaar is dat niet voldoende.Toch wordt er hard gewerkt aan hetzichtbaar maken van de construc-teur. Van alle kanten worden demedia opgezocht en de mediageven veel gelegenheid voor deconstructeur om zich te presenteren.Deze column is een van de vele voor-beelden die Cement biedt, maar ookin andere bladen vind je vaak de opi-nie van een constructeur terug.Opvallend is echter dat we danmeestal niet echt enthousiast enbevlogen van ons vak overkomen.Meestal hebben we het dan overproblemen, in plaats van de mooiekanten van ons vak, en we zoeken deoorzaak van die problemen vooralbij anderen.We hebben het over opdrachtgeversdie een te laag honorarium gunnen.Over collega-constructeurs die veel telage prijzen afgeven en daarmeenooit goed werk kunnen verrichten.Over deel-constructeurs die nietbegrijpen wat de bedoeling is van hetontwerp. Over hoofdconstructeursdie niet begrijpen hoe er gebouwdwordt. Over aanbestedingen dieoneerlijk zijn of leiden tot lage kwali-teit. Over aannemers die vooral ietsniet willen doen. Over architecten diete veel doen en over bouwmanagersdie het verkeerd doen.Nogal logisch dat we een imagopro-bleem hebben! We laten het toe dater hier en daar wat gebouwen instor-ten of bijna instorten en we zeurenover de problemen die toch echtdoor een ander veroorzaakt worden.Laten we er vanaf vandaag wat aandoen! Niet zeuren, maar oplossen. Alswe het zelf kunnen doen, doe het dan.Als een ander de juiste condities moetgeven voor de oplossing, zorg daardan voor. Niet zeuren maar klagen!Niet meer zeuren over deverdienstenOpdrachtgevers geven alleen eenopdracht. Klanten hebben wensen,idee?n, behoeftes en vooral eenmening. Opdrachtgevers willen eenlaag honorarium. Klanten willen eengoede prijs voor de juiste prestatie.Dus beschouw opdrachtgevers alsklanten en een honorarium als eenprijs. Lever meerwaarde en maak datzichtbaar.Niet meer zeuren over constructieveveiligheidConstructieve fouten zijn bijna altijdhet gevolg van procesfouten. Ver-keerde keuzes worden gemaakt tengevolge van verkeerde processen.Processen worden vormgegevendoor organisaties en tussen organi-saties.Ik ben daarom warm voorstandervan certificeren / registreren vanbedrijven en niet zo zeer van vak-mensen. Een registerontwerperbiedt geen garantie voor een beterlopend proces. Een ISO9001 kwali-teitscertificaat van een bedrijf overi-gens ook niet, het gaat meestal foutin de grijze gebieden tussen debedrijven onderling.Aanbesteden, opdracht geven ensamenwerken conform het Compen-dium Constructieve Veiligheid zou aleen enorme stap in de goede richtingzijn. We hebben dat compendiumafgesproken. Gebruik het dan ook.Klaag bij elke klant die dat niet inzietof er niet naar handelt!Als concullega's, klanten, aannemerszich daar niet aan houden: klaag erover. Spreek hen er op aan. Klaag bijABC meldpunt, bij bouwtoezicht,aanbestedingsloketten, klachtenre-gelingen van RO's en RC's, branche-verenigingen, vakverenigingen,internet. Klaag! Doe er wat aan, maarniet zeuren.Niet meer zeuren overaanbestedingenOverheidsaanbestedingen zijn, mildgesproken, nogal lachwekkend.Wij alsconstructeurs, zeker in deze krappemarkt, moeten ons in allerlei vreemdebochten wringen om maar duidelijkte maken dat we erg duurzaam zijn endenken.We besteden tonnen per jaarom mooie verhalen te verzinnen hoewe ons kunnen presenteren in aanbe-stedingen als bevlogen cradle-to-cradle-aanhangers.Terwijl diezelfde overheid bij 7 mil-joen m2leegstaande kantoren, waar-van vele in Den Haag, trots meldt datin 2013 het grootste kantoorgebouwvan Nederland, ten behoeve van eenministerie, gereed komt en daarmee135 000 m2aan de leegstand toe-voegt. Daarnaast wordt er straks nogzo'n 40% kantoorruimte minderingenomen door reorganisaties.In Rotterdam wordt 75 000 m2nieuwbouw gepleegd voor degemeente; ook de infrastructuur, endan vooral snelwegen, wordt forsuitgebreid en we gaan weer lekker130 km/uur rijden.Wie moet er nu eigenlijk eens naarz'n CO2-ladder kijken? Waarom zou-den wij dat serieus moeten nemen?MVO is ook zo'n verhaal. Eigenlijkzouden we uiterste verontwaardi-ging moeten tonen als ons gevraagdwordt expliciet te maken dat we fat-soenlijke burgers zijn, die fatsoenlijkhandelen in een fatsoenlijk bedrijf.En dat voor een overheid die al eeu-wen worstelt met de morele facettenvan de combinatie van dominee enkoopman.We willen helemaal geen duurzaam-heid en MVO. We willen nieuwbouw!Klagen, dat moeten we doen!En nu hou ik op met zeuren... Niet zeuren maar klagen!Pieter van BoomIr. Pieter van Boom is algemeendirecteur van IngenieursbureauBartels, een middelgroot ingeni-eursbureau met 300 medewerkersin zes landen. Hij heeft ruim twintigjaar als constructeur meegewerktaan diverse bouwwerken, waarvanvele ook internationaal.
Reacties