De nieuwbouw van het Centraal Station van Wenen, op het grondgebied van het voormalige Zuidstation, is momenteel niet alleen veruit het grootste bouwproject in Oostenrijk, het is ook een van de grootste stationsprojecten in Europa. Het geplande investeringsvolume is bijna ? 900 miljoen en de bouwtijd ongeveer vijf jaar. Opvallend is het 400 m lange zuidelijke stationsviaduct met drie architectonisch vormgegeven brugpijlers. De bekistingen van deze pijlers zijn driedimensionaal ontworpen.
thema3D bekistingsontwerp2201140thema3D bekistings-ontwerpNieuwbouw bruggen bij Centraal Station Wenen3D bekistingsontwerp 411 Bijzondere uitdaging: de naaralle zijden toe uitdijende pij-lerkop met centraal eenzadelvormige uitsparing2 Complexe vorm preciesbekist: de pijlerkoppen vanhet nieuwe zuidstationvia-duct in Wenen, vervaardigdin een driedimensionaal ont-worpen bekistingDriedimensionale ontwerpprogramma's worden alweer ettelijkejaren gebruikt bij het ontwerpen van bekistingen voor geome-trisch complexe bouwdelen. Bekend voorbeeld is het in 2002opgeleverde Phaeno Science Center in Wolfsburg. Ontwerpenin 3D levert een zeer grote maatnauwkeurigheid op en biedtgaranties op een overtuigend resultaat.De pijlerschacht uit het Weense project meet 3 x 18 x 12 m (b xl x h) en heeft naar binnen neigende vlakken en afgerondehoeken. Omwille van de hoge eisen aan de kwaliteit van hetbetonoppervlak is de gebruikte grootpaneelbekisting methoogwaardig betonplex bekleed en in de hoeken met radiaalgerangschikt vormhout opgevuld. Aan de buitenzijde zorgenspindels en staalprofielen voor een veilige afschoring van degrote bekistingselementen.3D-uitwerking voor complexe zadelbekistingEen bijzondere uitdaging vormde de naar alle zijden toe uitdij-ende pijlerkop, met centraal een zadelvormige uitsparing. Dezebuitengewone vormgeving maakt dat je met een conventioneel,op 2D toepassingen gebaseerd bekistingsontwerp snel aan degrenzen komt van wat technisch maakbaar is. Helemaal geldtdit het produceren van waarheidsgetrouwe uitvoeringstekenin-gen voor de ontelbare passtukken waarmee de bekisting aanhet gewenste ontwerp moest worden aangepast.Bouwdelen als deze pijler vragen om speciale kennis en erva-ring in het 3D ontwerpen. Als het 3D bekistingsontwerp goedis, kunnen de afzonderlijke elementen die samen de puzzelDe nieuwbouw van het Centraal Station vanWenen, op het grondgebied van het voormaligeZuidstation, is momenteel niet alleen veruit hetgrootste bouwproject in Oostenrijk, het is ookeen van de grootste stationsprojecten inEuropa. Het geplande investeringsvolume isbijna 900 miljoen en de bouwtijd ongeveer vijfjaar. Opvallend is het 400 m lange zuidelijkestationsviaduct met drie architectonisch vorm-gegeven brugpijlers. De bekistingen van dezepijlers zijn driedimensionaal ontworpen.123D bekistingsontwerp2201142thema Projectgegevensproject Hauptbahnhof Wienuitvoering Bouwcombinatie Strabag AG, AlpineBau GmbH, Porr AG en Pittel & Brausewetter GmbHontwerp en levering bekisting Dokade niet echt alledaagse afmetingen van 7 m lengte, ruim 4 mhoogte en 3,5 m breedte. Een zware dieplader alsmede eenspeciaal voor deze bekisting afgesloten transportverzekeringmaakten het transport naar de bouwplaats mogelijk.De zadelbekisting is vervolgens met een mobiele kraan tot opde millimeter nauwkeurig in de pijlerbekisting geplaatst. Henk Wapperomvormen op de millimeter nauwkeurig worden vervaardigd.Alleen zo kon de zadelbekisting op de bouwplaats perfectaansluiten op de pijlerkopbekisting en waren er geen bijko-mende aanpassingen op de bouwplaats nodig. Dat leverde eenenorme tijdsbesparing op en zorgde voor een snel enprobleemloos stortproces.Bijzonder complex bij de zadelbekisting was de exacte repro-ductie van de deels in elkaar overlopende en in zich versnedenstralen. Daarbij moest tevens op een in langsrichting geprojec-teerde insnijding worden gelet. Ook weer met op maat gesne-den vormhout ? met zeer geringe toleranties vervaardigd ? ishet 3D model exact op de bekisting geprojecteerd.Op de millimeter nauwkeurige montageOm de montagetijden op de bouwplaats tot een minimum tebeperken en de bouwlogistiek te ontlasten, is deze bijzonderebekisting gebruiksklaar voorgemonteerd en in ??n stuk op debouwplaats afgeleverd. Een logistieke uitdaging, zeker gezien3 Een mobiele kraan plaatstde zadelbekisting exact inde pijlerbekisting foto's: Doka4 Een gedetailleerd 3D-modelvormde de basis voor hetbekistingsontwerp34
Reacties